الفباي سفر
تور كيش|مالزي|تور لحظه آخري|نوروز 97|آنتاليا|دبي|استانبول

جهان ما پر از مكان‌هاي تحسين برانگيز و ديدني است چه طبيعي و چه ساخت بشر. سايت‌هاي تاريخي غير منتظره و نفس‌گير زيادي وجود دارند كه توسط تمدن‌هاي قديمي ساخته شده‌اند و البته اينكه بخواهيم بگوييم كدام‌ها بهترين هستند كار سختي است. خودتان فكر كنيد و ببيند چقدر مكان تاريخي در همين ايران خودمان داريم كه هر كدام با ديگري كاملا فرق دارند و هر كدام تاريخ و فرهنگ خاص خود را دارند. لذت‌بخش‌ترين بخش سفر به مقاصد تاريخي سير و سياحت در زماني ست كه تنها اثري از آن باقي مانده است. مرور تصاوير و افرادي كه به دست كتاب‌ها و تاريخ‌نگاران سپرده شده‌اند.

قلعه روملي استانبول

شهر استانبول امروزي كه در گذشته قسطنطنيه يا شهر كنستانتين ناميده مي‌شد. به دليل موقعيت استراتژيك فوق‌العاده و دسترسي به درياي سياه و تنگه بسفر همواره از اهميت بالايي برخوردار بوده است. اين موقعيت استراتژيك باعث رونق اقتصادي، تجاري، بازرگاني، حمل و نقل دريايي و قدرت سياسي اين منطقه شده بود.

براي قرن‌ها، امپراتوران متعددي از غرب تا شرق رويايي تصرف و به چنگ آوردن اين شهر را داشته‌اند و هرازگاهي هم اين شهر شاهد تاخت و تاز‌ها و يورش‌هاي زيادي بوده است. با اين حال، زماني كه سلطان محمد فاتح بر تخت سلطنت نشست بسيار كم سن و سال بود و كسي گمان نمي‌كرد روزگاري همين فرد بتواند شهر با عظمت و افسانه قسطنطنيه را تصرف كند و از چنگ امپراتوري روم شرقي بيرون بياورد. او هم مثل بسياري از امپراتوران آن زمان، درصدد تصرف اين شهر مهم و استراتژيك بود و سال‌ها به اين موضوع فكر مي‌كرد. سرانجام با برنامه‌ريزي و طرح نقشه‌اي هوشمندانه قرار بر اين شد با ساخت قلعه و استحكامات نظامي براي حمايت و پشتيباني از تصرفِ شهر، بتوانند مقاومت روميان را درهم بشكنند و موفق به تصرف شهر بشوند. به اين ترتيب بود كه قلعه روملي حصار ساخته شد!

 

سفري در طول تاريخ را تجربه كنيم

 

قلعه‌ي روملي حصار در قسطنطنيه و در تنگه بسفر شهر استانبول به دستور سلطان محمد فاتح ساخته شده است. روملي حصار داراي يك برج كوچك، سه برج اصلي و سيزده برج نگهباني كوچك است. قلعه روملي حصار كه توسط معمار مصلح الدين طراحي شده است، در ابتدا بوازكسن (Boğazkesen)، به معناي "بُرّنده‌ي تنگه" ناميده مي‌شد.

معني دوم اين كلمه "گلو" نيز است. بعد‌ها اين قلعه به معناي "قلعه‌ي واقع بر زمين رومي‌ها"، ناميده شد كه منظور از اين زمين‌ها، مي‌تواند اروپاي بيزانسي يا شبه جزيره‌ي بالكان باشد. در همسفر شدن با تور استانبول در اين دوران سيري دوباره و خاطره انگيز داشته باشيم.

دروازه هادريان آنتاليا

دروازه هادريان (Hadrian's Gate) از بنا‌هاي تاريخي زيبا و معروف اين شهر است كه در منطقه كاليچي (Kaleiçi) بنا شده است و البته به نام دروازه سه قوسه (Triple Gate) هم معروف است. نام اول اين دروازه از تاريخ باستاني اين شهر به يادگار مانده است، زمانيكه امپراتور روم باستان، هادريان (Hadrian) در قرن دوم ميلادي از شهر بازديد كرده است و نام دوم آن بخاطر شكل ظاهري‌اش است كه از سه قوس درست شده است. دروازه هادريان (Hadrian's Gate) در ديوار‌هاي اطراف شهر گنجانده شده است و به يكي از بزرگترين دروازه‌هاي شهر تبديل شد.

داستان‌هاي جالبي در مورد اين دروازه گفته مي‌شود؛ يكي از آن‌ها اين است كه مي‌گويند ملكه صبا (Queen of Sheba) هنگامي‌كه مي‌خواست به ملاقات پادشاه سليمان (King Solomon) برود از زير اين دروازه عبور كرده و سپس در آسپندوس (Aspendos) استراحت كرده است. اگرچه كه شواهدي از حقيقي بودن اين داستان وجود ندارد، اما با فرض واقعي بودن آن، نبايد فراموش كرد كه زمان اين ملاقات به ۱۰ قرن قبل از ساخته شدن دروازه برمي‌گردد، در نهايت اين فرضيه به صورت كامل رد مي‌شود.

تجربه‌ي بازديد از اين فضاي رمزآلود را با تور آنتاليا مي‌توانيم داشته باشيم و اين داستان‌ها را خودمان در فضا بخوانيم.

 

سفري در طول تاريخ را تجربه كنيم

 

دو برج در كنار دروازه هادريان (Hadrian's Gate) قرار دارند كه به دوره‌هاي تاريخي مختلفي تعلق دارند. برج جنوبي (كه در سمت چپ بلوار آتاتورك Atatürk Boulevard قرار دارد) از دوران روم باقي مانده است، تفاوت معماري برج باعث بوجود آمدن اين نظريه شده است كه به احتمال زياد مستقل از دروازه ساخته شده است. اين بنا به نام برج جوليا سانكتا (tower of Julia Sancta) نيز شناخته مي‌شود و منشا تاريخي آن از كتيبه‌هاي سنگي به اثبات رسيده است. برج شمالي (سمت راست) در زمان سلطان سلجوقي علاء الدين كيقباد (Seljuk sultan Alaeddin Keykubat I)، در نيمه اول قرن ۱۳ ميلادي، بازسازي شد. فقط قسمت پايين برج از زمان روم باستان تا الان محفوظ مانده است. يك كتيبه بر روي اين برج قرار دارد كه به زبان تركي قديم، اما با دستخط عربي نوشته شده است.

قلعه پيتر و پائول

قلعه پيتر و پائول يكي از ديدني‌هاي سن پترزبورگ و جاذبه‌هاي روسيه اولين بنا‌هايي هستند كه در سنت پيترز بورگ ساخته شدند. محل دفن پطر كبير، كاترين كبير، نيكلاي دوم و ساير تزار‌ها است هم‌چنين امروزه از مكان‌هاي ديدني-توريستي و مقر فرماندهي است، در تور روسيه ما گذاري به اين فضا مي‌نماييم.

چهارشنبه‌ها تمام ساختمان‌هاي موزه بسته است، ولي محوطه‌هاي حياط بازند. ناقوس و ساعت بزرگي در روي ساختمان كليسا هست كه نخستين بار در جنگ جهاني اول در درياي بالتيك به‌كار گرفته شده بود. از ناو جنگي اورورا هر روز ظهر توپ شليك مي‌شود و منظره جالبي براي توريست‌ها به نمايش مي‌گذارد. اين قلعه يكي از جاذبه‌هاي گردشگري سن پترزبورگ مي‌باشد.

 

سفري در طول تاريخ را تجربه كنيم

سازندگان آن دومنيكو ترزيني معمار مشهور ايتاليايي و كريستوفر مينيخ معمار نظامي آلماني به شمار مي‌روند، هرچند كه معماران ديگري نيز در تكميل و تزيين اين بنا سهم داشتند. ارتفاع متوسط ديوار‌هاي قلعه ۱۲ متر و ضخامت آن‌ها حدود ۱۰ متر است، در مركز قلعه كليساي پتر مقدس قرار دارد كه ساختمان آن با ارتفاع ۵/۱۲۲ متر هنوز هم بلندترين ساختمان شهر به حساب مي‌آيد. اين كليسا از آن لحاظ داراي اهميت مي‌باشد كه آرامگاه تمام امپراتور‌هاي روسيه و خانواده هايشان در آن جا قرار دارند.

از ساختمان‌هاي مهم ديگر در محوطه قلعه پتر و پاول مي‌توان به ضرابخانه روسيه اشاره كرد. اين ضرابخانه از دوران قديم تا به امروز، مسئول ضرب مسكوكات مي‌باشد. از ساختمان‌هاي ديگر اين بنا زندان مي‌باشد كه به زندان باستيل روسيه معروف است. يكي از زنداني‌هاي آن وليعهد الكسي پسر پتر كبير بود و به زندانياني ديگر مثل داستايفسكي، برادر بزرگ لنين، گوركي و…. مي‌توان اشاره نمود.

در بازديد از اين قلعه سعي كنيد ساعت ۱۲ ظهر در آن جا حضور داشته باشيد، چون توپ‌هاي اين قلعه راس ساعت ۱۲ ظهر هر روز شليك مي‌نمايند.

براي اطلاع از تور لحظه آخري مي‌توانيد به سايت آژانس مسافرتي الفباي سفر مراجعه نماييد و يا اطلاعات لازم درباره انواع تور را از همكاران ما درخواست نماييد.

امتیاز:
بازدید:
برچسب: استانبول، آنتاليا، روسيه،
موضوع:
[ ۱۶ مرداد ۱۳۹۸ ] [ ۰۱:۱۹:۳۹ ] [ admin ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :